Logg inn med Facebook eller Google!

En liten Athen-tur..

Started by Thera, 08. Oct 09, 18:54:28

Previous topic - Next topic

Thera

Jeg tar båt fra Santorini som kommer til Athen rundt midnatt tirsdag 13.oktober. Flyet til Norge går på torsdagskvelden.
Så jeg har hele onsdag og endel av torsdag til å se meg litt rundt i Athen.
Og jeg vet ikke helt hva jeg bør få med meg. Hva bør prioriteres?

Jeg har ikke lyst til å stresse for å rekke over mest mulig, men når jeg først er i Athen, så vil jeg se litt av det byen har å by på!
Unntatt Akropolis, har jeg lyst til å få med meg nasjonalparken. Og Plaka.. Athens Zoo også, men det kan vente til en annen gang.. Skal dit forhåpentligvis igjen!

Jeg tror det er best å ikke planlegge for mye. Men har dere noe tips til hva man absolutt ikke bør gå glipp av når man er i Athen? Skal ta en titt i noen av Athen-trådene her etterhvert også.. :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

Ole

Begynn i sentralmarkedet på Athinas, gå ned til Monastiraki, se på den romerske agoraen og den antikke agoraen, gå opp til Akropolis, gå forbi Herodes Atticus\' odeon, ned til Dionyssos teateret, stikk innom Akropolis-museet hvis du vil ha litt skygge, videre til Hadrians bue og Zevs-tempelet, videre til olympiastadion, spaser gjennom nasjonalparken opp til Syntagma, for så å avslutte i Plaka. Hvis du har krefter til dette da! :smile:

PS: Det er ikke lange avstander mellom severdighetene i Athen.

Frappe

Quote from: \"Thera\"Jeg tar båt fra Santorini som kommer til Athen rundt midnatt tirsdag 13.oktober. Flyet til Norge går på torsdagskvelden.


Du åker när jag kommer...men som Ole skrive det är inga långa avstånd, Ett måste är som sagt Acropolis och nya museet. Och gamla Stadion tycker jag är ett måste? spring ett varv vetja... Parken är i ärlighetens namn inte så mycket att se, men gå in på vägen mot stadion i Zappion alltid någon utställning. Gillar du shoppa ta sidogatorna vi Ermou mycket snygga skor. Eller varför inte varuhuset Attika...

Camilla 5 dagar kvar.

Thera

Takk for tips! Skulle egentlig vært på båten nå, men grunnet uvær gikk den ikke.. Dermed blir det fly kl 21 istedet. Kjipt pga billettpris, men herlig pga mye kortere reisetid og ekstra tid i Kamari. :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

Thera

Kommer til Athen tidlig tirsdag. Skal ta fly på kvelden, så da blir det endel timer jeg vil bruke på annet enn å bare være på flyplassen..
Jeg har vært på Akropolis, i nasjonalparken, ved Hadrians bue osv.
Kofferten er full, så shopping må jeg styre unna:s

Hvor ligger Brettos? Vil kanskje innom der en tur.. Hvis jeg ikke bestemmer meg for å dra til et sted utenfor sentrum istedet. Er det noen fine steder man bør få med seg? Hva med Vrillissia og Melissia f.eks?
..Don`t dream your life, live your dreams..

Tommy

Hej hej Thera

Några timmar att slå ihjäl i Athen är ju aldrig fel ;-) Brettos ligger i Plaka i hörnet av Kydathinaion och Adrianou, you cant miss it  :-)

Annars kan du ju ta en titt på denna sidan o se om du finner något lämpligt  att ta del av : http://www.spottedbylocals.com/athens/
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Thera

Takk for svar og link, Tommy! :)
Ser for meg at tiden flyr lettest hvis jeg drar til sentrum, men det hadde vært gøy å se andre steder og..

Vet noen forresten om det er noen bra butikker og spisesteder i området hvor Ikea ligger rett ved flyplassen?
..Don`t dream your life, live your dreams..

xristina

Jeg ville utvilsom ruslet opp på Lykavettos-toppen også! Det er utsikten sin det!

Admirala

Quote from: \"Thera\"Takk for svar og link, Tommy! :)
Ser for meg at tiden flyr lettest hvis jeg drar til sentrum, men det hadde vært gøy å se andre steder og..

Vet noen forresten om det er noen bra butikker og spisesteder i området hvor Ikea ligger rett ved flyplassen?

Det ligger flere shoppingsteder ved IKEA, se oversikt her: http://www.aia.gr/pages.asp?pageid=998&langid=2
Factory Outlet ser jo spennende ut, men jeg har aldri vært der, altså.

Så vidt meg beskjent er det bare \"kjeder\" som serverer mat ved flyplassen/IKEA-området, men jeg kan ta feil. Grunnen til at jeg tror det, er bare at en drosjesjåfør sa det til meg for tre-fire-fem år siden  :colors:

Har du vært i det nye Akropolis-museet? Det er flott, både mtp utstilling og selve bygget, og du får herlig mat i cafeen der. Ellers ligger det masse spisesteder i nærheten, om du går noen få metre opp i utkanten av Plaka.
Museet ligger like ved Akropoli metrostasjon, du kan ikke unngå og se det. Etterpå kan du f.eks gå tur på Filopappohøyden, den ligger også like i nærheten, og få flott utsikt til Akropolis og Athen sentrum den ene veien og ned mot Pireus på den andre siden.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Thera

Har ikke vært på Akropolismuseet nei, Admirala.
Takk for tips! De kan komme godt med til neste gang jeg skal til Athen. Det ble så jeg spiste frokost på flyplassen, før jeg dro til Ikea, Kotsovolos og Factory outlet. Deretter var jeg bare på flyplassen. Tiden gikk fortere enn jeg trodde den ville :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...