Logg inn med Facebook eller Google!

Én dag i Athen..

Started by Thera, 10. Dec 09, 18:46:08

Previous topic - Next topic

Thera

Etter ca tre måneder på Santorini, var det på tide å reise til Athen og videre til Norge igjen..

Jeg reiste sammen med en kamerat som veksler mellom å bo på Santorini og i Athen. Veldig fint å se seg rundt i byen med en som er godt kjent der. Da vi kom til Santorinis havn fikk vi høre at båten vi skulle reise med ikke hadde dratt fra Athen, pga. dårlig vær. Jeg trodde han som sa det tulla, men det gjorde han ikke.
Vi kunne enten håpe at båten dukket opp neste dag eller vi kunne ta fly. Det var ingen tvil om hva jeg hadde mest lyst til. Bortsett fra stor prisforskjell, så jeg ingen grunn til å sitte på en båt i mange timer når man kan ta fly raskt. Så vi dro til Fira, fikk refundert båtbilletter og bestilt flybilletter. Da vi skulle tilbake til Kamari begynte det å blåste helt vanvittig.. Da var det dårlige været iferd med å komme til Santorini også.
Siden flyet ikke skulle gå før utpå kvelden, fikk jeg litt ekstra tid i Kamari. Det var herlig! Fikk sagt hadet og sees til noen av de jeg ikke hadde sagt det til tidligere.



Jeg var nesten helt alene da jeg gikk rundt på strandpromenaden, med paraplyen i hånda, som jeg måtte passe på at vinden ikke rev med seg.
De fleste kiosker og restauranter var stengt. Det var en passende dag å reise derfra på.



Vi dro som planlagt til Pireus, fra flyplassen. Vi hadde siktet oss inn på hotell Delfini, men hadde ikke forhåndsbooket. Hotellet var såklart fullt, siden det var mange som ikke kunne dra fra Athen med båt den dagen. Vi booket inn på Noufara, men dro til Delfini tidlig neste morgen, da det var ledige rom der igjen. Derfra var det kort vei til Pireus stasjon. Veldig kjekt..

Vi dro inn til Athen så fort vi rakk det. Gikk av metroen på Thissio og tok en spasertur der. Kjempekoselig område! Gikk forbi stedet hvor Sakis Rouvas pleier å ha konserter.. Hadde vært utrolig gøy å oppleve en gang!





Jeg ville ikke bruke min eneste dag i Athen på shopping, så jeg prøvde å unngå å engang se i butikkvinduene i Ermougata. Vi fikk med oss vaktskifte utenfor parlamentsbygningen..



Deretter gikk vi til nasjonalparken. :love10: Det var veldig, veldig fint der! Endel dyr var inngjerdet der. Bl.a. geiter, ender, en påfugl og en kalkun.. Og så var det skillpadder og fisk i en dam.







Gikk litt rundt i Plaka og opp til en høyde ved Akropolis. God utsikt der..



På ettermiddagen/kvelden dro vi til Mall Athens, så litt i butikker, spiste kake og drakk cappuccino på Starbucks :love10: og så Halloween på kino. Da filmen var ferdig dro vi til en kjempekoselig pub i Iraklio og feira bursdagen til kjæresten til bestekameraten til han jeg var med. Det var en kjempeherlig gjeng som var der! Ganske slitne da vi kom til hotellet igjen, og sluknet med en gang.

Dagen etter var vi bare i Pireus. Spiste helt fantastisk mat på I folia(?). Det var en sjappe jeg sikkert hadde spasert rett forbi hvis jeg ikke var der med en som hadde spist der før. Var litt skeptisk, men maten som vistes i vinduet utenfra så god ut. Bestilte litt spaghetti og litt av to former med kjøtt og grønnsaksretter. Himmelsk! De som jobbet der virket kjempehyggelige.. Virkelig et spisested etter min smak!


 
Nå er det bare to dager til jeg er i Hellas igjen. Gleder meg!  :happy7:
..Don`t dream your life, live your dreams..

Anders

Misunner deg... og unner deg :-)
Takker for bildene og historien. Spennende med sånt som er \"utenom sesong\"...

Tommy

Det var ett fint litet \"levande\" bildreportage du bjudit på här, det andas mycket atmosfär från gator o torg i Athen. Tack för det :D

Önskar dig en go tur o ett gott oppehåll  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Thera

Takk!
Hyggelig å høre, dere..


Oi, der kom skyssen til flyplassen allerede, så da stikker jeg:)
..Don`t dream your life, live your dreams..

Turid

Takk for koselig \"reportasje\". :)
Det er etter regn at fuglene synger!

Athina

Flotte bilder og fin beskrivelse av en dag i Athen, Thera :cheers:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

kaka

Jeg får alltid lyst på en tur når jeg leser og ser slike beskrivelser. Opplevelsen på I Folia hørtes spennede ut. Så moro når slike skatter gjemmer seg bak et ytre som ikke nødvendigvis lokker (selv om det står restauran/eztiatorio på skiltet!)
KariK

Liv

Morsomt å lese om din avreise fra Santorini, og opplevelsene dine i Athen :-)
Flotte bilder.

ouzolina

Tak Thera, for inspirerende billeder og for din fortælling om Athen og Piræus.

/Mette
Skopelit på deltid

Thera

Hyggelig at dere likte det :)

Og ja, Kaka.. I Folia anbefales! Ved første øyekast så det ut som en liten sjappe uten sitteplasser. Og det så litt shabby ut, men det foretrekker jeg heller enn fancy, stilige og moderne restauranter.
Mye bedre atmosfære og koseligere på steder som I Folia, synes jeg. Virket som at de hadde noen stamkunder. Ser ikke bort ifra at det kunne blitt mitt stamsted hvis jeg bodde i nærheten og. :)

Enda noen bilder fra Athen:
..Don`t dream your life, live your dreams..

Tjorven

Åhhh, den pusen minnet meg veldig om min Lille Pus...
Vakre bilder, Thera.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Det där matstället \"I folia\" finns omnämnt, inte bara av dig Thera här på Hellas forum, utan också i Lonely Planets Greklandsguide ( sid. 125 ).  Så du är i gott sällskap som resetipsare kan man säja  :cheers:

Kolla här :

 http://books.google.se/books?id=VCFiNqwtlgUC&pg=PA125&lpg=PA125&dq=I+Folia+piraeus&source=bl&ots=Aw-soElmXJ&sig=7gQShZ7ZmjTxH46CpK6h-lR83Pc&hl=sv&ei=QBxkS7HGD9Pj-QaS3NmfBw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CA4Q6AEwAQ#v=onepage&q=I%20Folia%20piraeus&f=false
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...