Logg inn med Facebook eller Google!

Til Kreta for å gå på ski”¦

Started by Morten, 28. Mar 10, 17:36:13

Previous topic - Next topic

Morten

...Ja hva i huleste er dette for noe påfunn har mange sagt til meg. Tror også mange på Kreta lurte litt på hvorfor absolutt gå på ski på Kreta.
De fleste forbinder vel Kreta med sol og sommer, bading og folkeliv. Det gjorde jeg også.
Men Kreta har også mye annet å by på. Blant annet så er det over 60 fjelltopper med høyde over 2000 meter. Lefka Ori - Psiloritis - Lasithi  fjellene har mye å by på.
Etter å ha hørt et interessant foredrag for to år siden som gikk på det å sette seg mål og delmål her i livet - sa det bare pling hos meg. Innen 5 år skal jeg gå på ski på Kreta.
Det gikk to år. Nå er vel ikke det å stå på ski det helt store målet kanskje eller krever vel ikke den helt store planleggingen kan en vel si. For meg var det en fantastisk følelse og endelig stå på toppen av Kretas høyeste fjell. Det å nå toppen å se utover det vidstrakte landskapet er noe helt spesielt.
Da kan en godt slite litt for å nå toppen.
Opprinnelig var jeg påmeldt til et Nasjonalt Ski Mountaineering samling som skulle være i Lefka Ori fjellene helga 12-14.mars med 50-60 deltakere. Kvelden før avreise fikk jeg en mail der de skrev at samlingen måtte dessverre avlyses på grunn av for lite snø i fjellet. Men jeg var allikevel hjertelig velkommen nedover. Det var under planlegging  en skitur til Psiloritis i stedet.
Jeg kunne jo ikke bare gi opp målet sånn pr mail. Måtte prøve andre muligheter. Psiloritis har jo også Kretas høyeste fjelltopp, så egentlig var jo dette en større mulighet enn Lefka Ori.

All trening med full oppakning inkludert ski på ryggen rundt omkring i nærmiljøet (mest etter mørkets frembrudd) kunne vel ikke være helt forgjeves.

Nei til Kreta skulle jeg"¦..

Møtet med  EλληνικόÏ, ΟρειβαÏ,,ικόÏ, ΣύλλογοÏ, - EOΣ -  Gresk Mountaineering Club var utrolig positivt. Første kvelden i Chania gikk jeg til kontoret og snakket med de som jobbet der. Det ble ringt rundt og fikk tak i en av de som skulle være med på skituren til Psiloritis. Alt var ikke planlagt enda, men de skulle holde meg informert. Skulle få endelig beskjed fredag 12.mars.
Som sagt så gjort. Avreise ble avtalt til kl. 0530 lørdags morgen - litt forsinket kom vi oss i vei.
Til sammen 12 stk.
Her er det avreise fra EOΣ kontoret.        




Etter 2 timers kjøring mot Rethymnon - til høyre opp mot Perama videre inn i Livadia og opp mot Psiloritis.
Asfalt vei helt frem. Litt smal enkelte steder og enkelte stein som hadde rast ned, men fin vei.
Vi kom frem til en stor og fin parkeringsplass.


Det ser ikke helt ut som noe vinter, men et sted der opp er det snø"¦..



Det er bare å sadle på.



Første timen var det bare å gå oppover i en fin sti.



Langt der nede er parkeringsplassen



Dette er et bilde fra nedturen. Her har alle skiftet fra ski til joggesko igjen, men likedan var det på tur opp.



Det ser kanskje ikke så bratt ut, men ikke mulig å gå rett opp her"¦ Måtte krysse oss frem og tilbake for å komme opp. Men sol og påskestemning var det.



Her begynner en å føle at en kommer opp i høyden. Fjellene mellom Rethymnon og Heraklion skimtes bak.



Vi krysser oss oppover.



Endelig er toppen innenfor rekkevidde. Det å se toppen her ga ekstra energi.



Endelig på toppen...



Selvsagt måtte det norske flagget være med.



Utsikt mot Rethymnon



Mot Tympaki og Matala



Vi var utrolig heldig med været denne dagen. Her ser en både \"Kreta havet \" og \"Libyske havet\".

Kapellet på toppen er utrustet med kirkeklokke og diverse kirkelige ting innvendig.



Så var det bare å starte på nedturen, men det ble en kjempefin alpintur.






Februar neste år tar EOZ sikte på å arrangere ny skitur ved å krysse Lefka Ori - så alle ski interesserte, her er det bare å legge seg i trening.
 
Den uken jeg var på Kreta inneholdt både "Påskestemning" og Sommer, med temperatur på 18-19 grader .
Turen til tops på Timios Stavros var helt klart det beste med hele turen. Det frister helt klart til gjentakelse, både vintertur og sommertur.

Kommer tilbake med flere bilder fra andre turer vi var på.

 :flower:  :flower:
Κρήτη στην καρδιά μου.

Sjøløve

Flotte bilder og spennede beretning.
Dette høres ut som en veldig spesiell opplevelse  :flower:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Erling

Artig beretning og flott tur ser det ut for ! Jeg liker godt vårskiturer her i Norge i mai og juni, så din tur blir til en viss grad noe lignende. Jeg har selv vært på Spanias høyeste fjell på ski, ca 3400 moh, som ligger i Sierra Nevada og må si det er spesielt å gå på ski og se Middelhavet.

Ski på Kreta frister, men nå skal jeg jo dit i slutten av mai, så da kan vel fjellet du har vært på nås til fots tenker jeg.
Aldri vært i Hellas før. Skal til Kreta i mai.

Tjorven

Så artig med et anderledes billedbrev fra Hellas. Og så flott at du fikk realisert drømmen din, Morten :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Mamar

Dette var artig! Fint å realisere sine drømmer. Jeg lurte jo litt på det, siden jeg nettopp har hørt at det har vært uvanlig lite snø i fjellene på Kreta i år. Mens vi her nord har snødd ned, helt til Sørlandet.

kaka

For en opplevelse!
Fantastisk å se og lese, Morten!
KariK

Tommy

Tummen opp för en fin o annorlunda liten reseberättelse från Grekenlandet, verkligen skojigt att se bilderna oppifrån berget också, det var lockande :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...