Logg inn med Facebook eller Google!

Vandringer på Naxos

Started by MaFi, 23. Jul 10, 22:56:24

Previous topic - Next topic

MaFi

23. Jul 10, 22:56:24 Last Edit: 11. Mar 12, 13:34:48 by MaFi
Tusen takk for tilbakemeldingene i tidligere tråd, (\"MaFi på Naxos\"), http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=5382&finish=15&start=0 !
Nå oppretter jeg en ny tråd og legger inn noen av bildene fra sommerens fotturer på Naxos... litt i kveld, (og så blir det pause en god uke grunnet ferie = offline!, men jeg er tilbake i august..) I mellomtiden får dere se hvordan det kan se ut i innlandet: Vi gikk en fin fottur mellom tre landsbyer - fra Ano Potamiá via Meso Potamiá til Kato Potamiá - og tilbake. Området er utrolig frodig! Her er frukthager, små gårder, gamle hus, sti langs en vanningskanal (og det risler konstant i vann)... og smale landsbygater. En sann nytelse!

Her er området sett fra oven:

Midt i bildet aner dere en grønn, frodig stripe på skrå oppover, og dere kan ane bebyggelse innimellom... Jess, det er der...

Vi starter ved tavernaen I Pigi (kilden) og ved kirka i Ano Potamiá:




Langs vanningskanalen er det til tider ganske vått å gå, men det risler så deilig, og på en varm dag er det herligskyggefullt å gå her...


Vi møtte en ferskvannskrabbe på vår vei...! Slikt hadde jeg faktisk ikke sett før...


Frodig og rislende langs stien... Dette er like utenfor Ano Potamiá:


Vi titter inn til hager langs vår vei:


... og nyter stillheten langs pittoreske vandringsveier:
(Dette var nær Meso Potamia)

-- og blomsterprakten:


- men små blomster på bakken er heller ikke å forakte:


... og så ser vi oss tilbake - til Apano Kastro på høyden i bakgrunnen, en gammel borg som definitivt er verd et besøk (men det får bli ved en annen anledning):



Da sier jeg god natt og logger av for noen dager, men kommer sterkere tilbake i august! :flower:

Tjorven

Det må være deilig å kunne vandre i slike naturskjønne områder. Takk for titten så langt, MaFi, det var nydelige bilder :)
Kos deg med pc-fri ferie   :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Så utrolig vakkert og frodig, Mafi! Jeg blir nesten lykkelig når jeg ser slike partier med løvtrær langs elve- (eller bekke-) leier.
KariK

Riitta

Så vackert :flower: Måste ha varit en njutelse och vandra i så fin natur :bom:

Riitta

filhellener

Dette var spesielle og vakre bilder, MaFi :-)
Kari

Athina

En herlig vandring :cheers: !
Takk, MaFi :flower:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

MaFi

10. Aug 10, 14:09:06 #6 Last Edit: 11. Mar 12, 13:46:03 by MaFi
- Takk for hyggelige kommentarer! Jeg er tilbake etter offline dager, og fortsetter med vandringen fra Ano Potamiá til Kato Potamiá og tilbake: Bildene kommer litt hulter til bulter, men pytt...

Det er så utrolig grønt og frodig i dette dalsøkket... Her et bilde nær Ano Potamiá; vi gikk ett stykke langs denne kanalen, men måtte snu - fordi vi hadde tatt feil av veien. Uansett en fin avstikker...



Tilbake på \"den rette sti\": \"Takk for rosene på veien\", brukte min bestemor å si da jeg var liten... Disse minte meg om henne...


Flotte farger...


.. og frukt fra samme tre...


Sitronlund




Ser dere den store sitrusfrukten på treet? Det er en kitron (med K!) Bildet er tatt nær Meso Potamiá.


Frodig, blomstrende langs veien..


Slafs...?!


Er de sure, mon tro?


Denne benken fant vi i Ano Potamiá.. litt slitt idyll...


... Mer senere...!

Tjorven

et nydelig knippe bilder, MaFi  :D  Mye vakkert for øyet, og godt for ganen. Klarte du å unngå fristelsen av å plukke med deg noe frukt? Kitron har jeg visst ikke hørt om før, men den så gedigen ut.
There are no strangers, only friends we haven't met.

MaFi

Quote from: \"Tjorven\"et nydelig knippe bilder, MaFi  :D  Mye vakkert for øyet, og godt for ganen. Klarte du å unngå fristelsen av å plukke med deg noe frukt? Kitron har jeg visst ikke hørt om før, men den så gedigen ut.

Jeg motsto fristelsen, ja...!  :flower: Har litt motstand inni meg mot å plukke fra andre folks frukthager.. uten lov. Når det gjelder kitron-frukten; det er den det lages kitronlikør av! Jeg vil tro at de fleste som har vært på Naxos har smakt av denne...?  :drunken:  Det finnes i hvert fall to kitrondistillerier på øya, som jeg vet om, og drikken finnes i tre varianter: Grønn (veldig søt... mindre alkoholinnhold), blank (\"midt i mellom\") og orangegul (sterkere alkoholinnhold). Det finnes mer om kitron i Oles tråd om Chalki på Naxos http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=2838&finish=15&start=0...

Tjorven

Takk for info, MaFi, og NÅ ringte det ei bjelle. Jeg smakte jo selvfølgelig på denne likøren da jeg var på Naxos. Det var dette med husken, da   :colors:
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Så utrolig vakre og fristende bilder, MaFi!
KariK

Riitta

Så härliga bilder :flower: Dom frukterna skulle man vilja stoppa i munnen direkt :bom:

Riitta

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...