Logg inn med Facebook eller Google!

Rhodos eller Kos?

Started by Sunnaelskersol, 07. Jan 12, 00:19:57

Previous topic - Next topic

Sunnaelskersol

Hei. (Poster det samme innlegget her som jeg postet på Kos siden, vet ikke om dette er nødvendig).

Driver og leter etter rimelig Hellastur i sommer, da vi som vanlig reiser mye om sommeren.
Norwegian har gode priser til både Kos og Rhodos.
Jeg har lenge hatt mange fordommer mot disse to øyene fordi jeg har tenkt at Rhodos og Kos er partyøyer preget av masseturisme, men jeg har hørt fra folk at disse øyene også har rolige steder som virkelig er verdt å se.

Tror dere Rhodos eller Kos kan være noe for meg og min familie? Vi består av en mor og tre ungdommer som alle har vært Hellasfrelste i mange år nå. Hellas har blitt et must om sommeren!

Viktige kriterier er:
NATUR
HISTORIE
Fine strender med mulighet for fine opplevelser med snorkel og dykkemaske
Gresk folkesjel
Kunne besøke andre øyer (så på bilder av Symi i kveld og smeltet helt. Skulle gjerne vært en tur der).
God mat
OVervekt av grekere, ikke fulle turister
Uteliv er ikke så viktig, men det er jo fint med en bar eller to

Vi pleier også å leie bil i et par dager, så det må være trygt og ferdes på øya.

Hva kan disse øyene tilby oss? Er Kos eller RHodos mer enn turistøyer? Og hvordan er mulighetene for dagsturer og eller korte turer med overnatting til naboøyer?

Håper noen her på forumet kan hjelpe! :-)

;D
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Svein~B

08. Jan 12, 14:40:01 #1 Last Edit: 08. Jan 12, 14:42:51 by Svein~B
Rhodos er ei forholdsvis stor øy med variert natur. 99% av turistene klumper seg til enhver tid sammen på nordspissen av øya, i Faliraki og i Lindos. Du skal ikke langt vekk fra turistghettoen før du møter det ekte Rhodos. Blant annet i Rhodos by, sør i Gamlebyen og sør for Gamlebyen er det mange grekere og få turister. De fulle turistene er stort sett bare i den nordlige delen av byen og i Faliraki.

Når det gjelder historien er Gamlebyen nevnt. Den har flere bydeler med forskjellig preg, blant annet Ridderkvarteret med Stormesterpalasset og Det tyrkiske kvarter. Ved Ialyssos er det et arkeologisk utgravningsområde der du kan se ruiner av antikke bosettinger. Det er noe lignende ved Kamiros lenger sør på øya. Lindos er nevnt. Stedet er turistpreget, men det er en grunn til at det er mange turister der. Det er virkelig den obligatoriske severdigheten på øya i tillegg til Gamlebyen. For det første er det en veldig koselig by, for det andre er det et flott Akropolis ovenfor byen. Byggverket er imponerende i seg selv, men jeg synes likevel at det fineste var utsikten.

Langs østkysten av øya er det nydelige strender med fin, lys sand. På vestkysten er det for det meste stein og grus. Det er mye mer vind og strøm, noe som gjør det utrygt å bade enkelte dager. Så jeg vil anbefale dere å bo på Østkysten, men ikke i Faliraki hvis dere skyr turister. Hvordan det er med snorkling og dykking skal jeg ikke uttale meg om, det får noen andre gjøre.

Symi er en perle og den er lettere å nå fra Rhodos enn fra Kos. Det går ferjer og dagsturbåter hver dag, flere om dagen. Det går også an å ta en dagsutflukt til Tyrkia. Hvis du vil ta en tur med overnatting er vel Tilos og Nissyros de mest opplagte alternativene med Chalki som en god outsider. Det kan sikkert være lurt å legge inn en overnatting på Symi også. Det sies at det er veldig hyggelig der om kvelden når dagsturistene har reist.

Rhodos har en stolt historie. De er stolte av ridderne som sto imot tyrkerne lenge, men som ble fordrevet. Rhodos er hovedøy i øygruppa Dodekanesene som har fått navnet sitt fordi det var en allianse på tolv øyer som gjorde opprør mot tyrkerne. De er nok stolte av at de er grekere, men jeg vil si at øya har et helt spesielt særpreg som kan skyldes at de ikke ble med i Hellas før i 1948.

Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

JohnS

08. Jan 12, 16:17:00 #2 Last Edit: 08. Jan 12, 16:19:24 by JohnS
Jeg er enig med Svein-B i at Rhodos har mye mer å by på enn masseturismen.  Det er kanskje den øya hvor det mest har slått meg at man skal gå så utrolig få meter på tvers av hovedstrømmen av turister for å finne en helt annen verden.  Till og med inne i Gamlebyen, som er sentral i masseturismen, finner man små perler.  Det bor ca. 8000 mennesker innenfor bymurene, og i bakgatene lever folk sitt liv som om det skulle være i en avsides landsby.  Det er utrolig fascinerende å rusle rundt i disse gatene, og titte rett inn i stua til folk som spiser eller ser på TV for åpne vinduer og dører, hilse på gamlemor og gamlefar som sitter på sin stol utenfor inngangsdøra og lar livet gå sakte forbi, og av og til avvise en pels-selger som vil spandere ouzo.

Mye av nattelivet er konsentrert om bargata ved den vestlige stranda, og Faliraki et stykke utenfor byen.

Hvis man kommer seg noenlunde tidlig på beina, er en rusletur i vollgraven rundt Gamlebyen en fredelig og avslappende opplevelse.  Denne delen av byen er holdt helt fri for kommersialisering, bortsett fra inngangene.  Man kan veksle mellom å gå nede i vollgraven, og å klatre opp på muren og gå langs den, og ser svært få mennesker.

Zefyros-stranda sør for Gamlebyen er bra, men vanligvis nesten folketom.  Sist vi var der, var det en del plagsomt byggearbeide, jeg tror det var veien som skulle legges om, men jeg håper det har kommet seg nå.  I dette området kan man finne små snack-barer og ouzerier hvor innehaveren gjerne går på bakrommet og tar ei skjorte utenpå singleten når det kommer "fintfolk" innom i tillegg til de lokale stamgjestene, og hvor maten er mye bedre enn det man kan frykte ut fra et enkelt og litt rufsete utseende på sjappa. 

Rodini-parken sør for Gamlebyen er (har vært) et flott anlegg, som uansett er verdt et besøk.  Det var i mange år preget av forfall, men for noen år siden ble det satset på å ruste området opp igjen, så det viste store forbedringer.  Men jeg vet ikke hvordan dagens økonomiske situasjon har påvirket arbeidet der.

Jeg merker selv at jeg blir mer engasjert når jeg skriver om Rhodos enn hvis jeg skal si noe om Kos, så jeg er ikke det minste i tvil om hvilken øy jeg ville anbefale.  Men smak og behag......
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...
Re: Zakynthos
by kaka | 20. Jan 24, 13:02:24
Jeg ser at Apollo ikke har reiser fra Norge til Za...
Re: 102 Strender i Hellas
by fila | 19. Jan 24, 10:55:48
I en serie korte videofilmer vil jeg dele opplevel...