Logg inn med Facebook eller Google!

Lommepenger i ferien

Started by IngeS, 07. Jun 11, 13:15:04

Previous topic - Next topic

marjana

Quote from: \"polyanna\"Hva koster egentlig 1 1/2 liter vann, noen som vet? Det har av og til slått meg at det må bli en del euro i løpet av to-tre uker.

Neste gang jeg reiser til Hellas, skal jeg jammen prøve å finne ut hva som er de faktiske daglige utgiftene. Eller \'lommepenger\' som det kalles her.

Vann koster alt fra noen cents fra kilder hvis man henter selv i kanner, litt dyrere på supermarked for 6 packs med 1 1/2l flaskevann.
Dyrest er en enkelt flaske fra et kjøleskap fra en kiosk eller lignende.
1 euro for 1 1/2l vann er vanlig. Samme på taverna.
50 cents for en 1/2 liter på flaske.

6 packs med vann på minimarkeder er også dobbet så dyrt som på supermarkeder. 2.50- 2.80 på minimarked. Ca 1.50 på supermarked.

Det går mye penger på vann. Særlig hvis man også lager mat der man bor. Jeg koker ris, pasta osv. i drikkevann, pluss kaffe og te selvfølgelig.

Når jeg er i ca tre måneder av gangen i Hellas, så drar jeg med en venn som har bil og henter kildevann som koster 30 cents for 10 liter, hvis jeg husker rett.
To vannbilder: Jeg har fått hjelp av naboen som har bil, som tok med to pappesker med vann fra supermarkedet. Det er tilsammen 24 flasker i to esker.
Et bilde der vi henter kildevann i 10-liters kanner. 30 cents per kanne. Kanne må man kjøpe selv.
Glika i zoi

operafantomet

Quote from: \"polyanna\"Sannsynligvis går det med rundt 40-50 euro pr. dag når jeg reiser alene. Kanskje mer? Jeg har aldri finregnet. Da inngår mat, drikke, parasoll ved strandbesøk, buss eller \'lokalbåt\', småutgifter. Utgifter til diverse ferger og overnatting kommer selvfølgelig i tillegg. Og taxi, stort sett bare fra flyplass til fergested.

Frokost inntas ofte på balkongen; kanskje litt frukt og yoghurt. Eller ferskpresset juice og kaffe på vei til buss eller strand.
Som regel blir det to måltider daglig på taverna, iblant bare ett - (veldig) sen lunch, kanskje det kan kalles tidlig middag? Pils til maten, eller et glass vin eller to om det er om kvelden- alltid fulgt av en stor flaske vann. Sist jeg reiste, gikk det ca seks liter vann hver dag. (Jeg bar en kveld hjem 10 liter vann og en flaske vin, det v a r tungt!) Ellers er det jo litt kafebesøk til ulike tider. Litt mat for kjøleskapet, balkongvin, frukt.  Aviser gidder jeg ikke kjøpe, jeg gjør mitt beste for å opprettholde \'isolasjonen\' og den gode feriefølelsen.

Tror vi er ganske på nett hva angår alenereise og budsjett. Mye småutgifter, ingen store utskeielser, men generell kos utover dagen.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Admirala

Quote from: \"Heidrun\"
Quote from: \"polyanna\"
Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"polyanna\"Hva koster egentlig 1 1/2 liter vann, noen som vet?

Ca 1 euro fra periptero, en halvliter koster 50 c. Hvis man vil spare, kjøp sekspakning m 1,5 litere på tilbud fra supermarkedet  :mrgreen:

Herlig! Ikke rart det er billig å feriere i Hellas  :mrgreen:  :mrgreen: Altså ingen grunn til å endre budsjettet.

Tenk at du faktisk kan prisen på en så nødvendig og vanlig vare. Jeg har ikke anelse om hva vann, melk, te eller hva det måtte være koster her hjemme.

Halvliteren koster da rundt 3 - 5 euro på en enkel taverna.  :neutral:

Hvis du betaler 3 - 5 euro for en halvliter vann på en taverna, går du på feil taverna  :roll:  :roll:  :lol:  :lol:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Kristian

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Heidrun\"
Quote from: \"polyanna\"
Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"polyanna\"Hva koster egentlig 1 1/2 liter vann, noen som vet?

Ca 1 euro fra periptero, en halvliter koster 50 c. Hvis man vil spare, kjøp sekspakning m 1,5 litere på tilbud fra supermarkedet  :mrgreen:

Herlig! Ikke rart det er billig å feriere i Hellas  :mrgreen:  :mrgreen: Altså ingen grunn til å endre budsjettet.

Tenk at du faktisk kan prisen på en så nødvendig og vanlig vare. Jeg har ikke anelse om hva vann, melk, te eller hva det måtte være koster her hjemme.

Halvliteren koster da rundt 3 - 5 euro på en enkel taverna.  :neutral:

Hvis du betaler 3 - 5 euro for en halvliter vann på en taverna, går du på feil taverna  :roll:  :roll:  :lol:  :lol:

Tar jeg en kaffe i en eller annen form på Nautica (Antiparos) kommer vannet uanmeldt inne i prisen.

Spiser vi et eller annet sted og bestiller vann \"til\" vinen koster det 05-1 euro for store flasker.

Innimellom \"snyter\" vi restauranten ved å ta den med oss, de får ikke vann til plantene.

Jeg regner 125 euro pro dag, men det er med hotell.

I tillegg kommer båtbiletter, ev. fly og taxfri.

Også i tillegg kommer leie av bil og ev. dyrere utflukter.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Pjokken

Quote from: \"Heidrun\"Halvliteren koster da rundt 3 - 5 euro på en enkel taverna.  :neutral:

Hva fikk du på kjøpet da Heidrun ?  :mrgreen:
Tror det har måttet vært noe helt annet i den halvliteren.... eller så ler de
godt hver gang du kjøper vann  :grin:

Heidrun

Quote from: \"Pjokken\"
Quote from: \"Heidrun\"Halvliteren koster da rundt 3 - 5 euro på en enkel taverna.  :neutral:

Hva fikk du på kjøpet da Heidrun ?  :mrgreen:
Tror det har måttet vært noe helt annet i den halvliteren.... eller så ler de
godt hver gang du kjøper vann  :grin:

Har da ikke nevnt et ord om vann  :grin:  :grin:  :grin:
Yamas til livet og til

Pjokken

Quote from: \"Heidrun\"
Quote from: \"Pjokken\"
Quote from: \"Heidrun\"Halvliteren koster da rundt 3 - 5 euro på en enkel taverna.  :neutral:

Hva fikk du på kjøpet da Heidrun ?  :mrgreen:
Tror det har måttet vært noe helt annet i den halvliteren.... eller så ler de
godt hver gang du kjøper vann  :grin:

Har da ikke nevnt et ord om vann  :grin:  :grin:  :grin:

Så ikke for meg deg som den store vanndrikkeren nei  :mrgreen:


Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...