Logg inn med Facebook eller Google!

Vårt flotte Naxos

Started by Heidilotta, 25. Oct 12, 01:31:15

Previous topic - Next topic

Heidilotta

Jeg og min familie har funnet vårt paradis på Naxos. Klisje for mange, kanskje, men etter flere år på denne øya, med stadig nye oppdagelser hvert enste år er grunnen! Til og begynne med valgte vi øya fordi det var et rolig og stille sted som vi, som småbarnsforeldre, trengte. Vi fant et koselig studio, drevet av verdens flotteste familie, nær st. Georg beach, som passet oss perfekt. Dette første året, med en sønn på 2, var mest om å kose seg på strand, tasse rundt i de nydelige bygatene på kveld. Men etterhvert ble hver tur mer som en oppdagelsesferd på øya. De mange museene som bortsett fra en, tilbyr gratis inngang, som forteller den sinnsykt spennende historien om øya: De mange oversvømmelsene, som har til dags dato en del av gamlebyen synlig under vann, templer som etter mange nok oversvømmelser ble bygget oppe igjen og er tilgjengelig for alle. Og hva med alle gamle slott, eller festningsverk, som finnes på øya? Ikke alle er "historisk rett" heller, noe som indikerer at øya har mer enn det som er skrevet å skilte med.... Vel det finnes et sted som heter Kalamitza, et bolig for Jesuitmunker bygget i 1673, det ligger ensomt til i en dal, rett ved Melanes.  Det er et sted som burde fått lov å fortelle sin historie! Der finnes oliventrær som er flere hundre år gamle, og selv om stedet har vært forlatt i mangfoldige år, kommer det frukter i  alle hagens trær år etter år . Et annet flott sted er skildpadde dammen som ligger godt bortgjemt i en skog, det er utrolig flott å sitte ved bredden og mate alle skildpaddene.Og dette er bare en bittebitten del av selve øyas "skatter". Og som person, som liker å slange meg på stranden......vel for meg er strandliv og det å gå i bygatene eller sjekke restauranter havnesiden bare en liten brøkdel av hva jeg og min familie leter etter.  Ferie for oss er å kose oss sammen, gjøre det vi liker, og det å besøke en liten øy og ikke se mulighetene øya byr på er utenkelig.......Alle de spennende grusveiene, som kjøres hvis været tillater det ( under regnvær eksisterer de ikke......) alle de bortgjemte perlene som ingen "tar seg bryet å finne"......Alle de flotte strendene som ligger der helt alene, hvis dere som 2 ønsker en litt bortgjemt strand. Alle de flotte små landsbyene som finnes over hele øya, hvor velkomsten er like stor og gledelig uansett. Bilder kommer :)
Med vennlig hilsen Heidi.

Tjorven

Hei Heidilotta, og velkommen til forumet  :)
Det var et veldig flott (begrunnet) innlegg om hvorfor dere trives på Naxos  ;D  Gleder meg til å se bilder fra ditt Naxos! (selv om jeg ikke tilhører "the hard core gang"  ;)  ) Er litt mer sommerfugl som flakser mer rundt omkring, men alltid gøy å se bilder fra ulike steder i Hellas.
There are no strangers, only friends we haven't met.

ingaberentine

Tusen takk for et flott innlegg. Gleder meg også til å se bilder!

Jeg synes også Naxos er mest spennende p.g.a. alle de små spennende stedene rundt om på øya. På Naxos har jeg omtrent leid bil før jeg har funnet en plass å bo........
Den skilpaddedammen høres spennende ut, vil du fortelle noe mer om hvor man kan finne den????

Mer info inkl. bilder om flere spennende steder mottas med takk............

Anders

Hopla! Knall intro til forumet! Og det sier jeg ikke bare fordi jeg er Naxos-entusiast... jeg tror nok du kan ha mye artig å bidra med av kunnskap og bilder etc. Takker... :-)

Heidilotta

26. Oct 12, 02:32:26 #4 Last Edit: 26. Oct 12, 02:34:27 by Heidilotta
Her kommer ihvertfall noen få bilder fra en nydelig (men slitsom) tur opp til et kloster som ligger i fjellsiden mellom Ano Sagri og Chalki. I bunnen, ved veien ligger et gammelt kloster som heter timiosstavros, bygget på 1800 tallet. Parker her, og følg stien ( gjetersti) oppover......Plutselig ser dere en ruin av et engang fantastisk byggverk....en bysantinsk kirke, bygget på utsiden av en grottekirke, som heter Kaloritissa. De eldste freskene funnet i denne grotten er fra ca år 1000. Dette er seriøst verdt klatringen!!!!!

Anders

Ai løøøv itt! Gleder meg til fortsettelsen :-)

Greece-Traveller

Dette er kjempebra Heidi. Jeg gleder meg også til fortsettelsen !

:blomst3:
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

karri

Og jeg henger meg på, mere av dette  ;D

:goodjob:
KARRI

Solgry

Vi kan ALDRI få nok av vårt elskede Naxos!!! :hjerte34:

Og, hvor er alle de derre skilpaddene? :tovenner:
Lodotter er englenes tøfler.....

ingaberentine

Igjen Tusen, tusen takk!

Det siste her er midt i blinken for meg som kunne tenke meg å være på Naxos i flere måneder og bare gå rundt og oppsøke bysantiske kirker og fotografere dem. Jeg har vært i flere grotter med kirker, men ikke på Naxos, bortsett fra den bittelille rett nord for Naxos by (Agios Ioannis Theologos) Denne kirken som du forteller om har jeg ikke hørt om og ikke sett bilder fra, kommer garntert til å ta meg opp dit for å få med meg denne kirken.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...