Logg inn med Facebook eller Google!

Naxos juli 2013

Started by Hut, 12. May 13, 17:47:12

Previous topic - Next topic

Hut

Hei
Jeg blir veldig inspirert av alle de fantastiske reiseskildringene her inne på forumet og har nå begynt nedtellingen til vår egen Naxos ferie i juli😊Har skjønt at det er mange Naxos entusiaster her på forumet. I den forbindelse ønsker jeg å få personlige erfaringer og  tips: hva bør man få med seg på Naxos? Hvor mange dager bør vi leie bil for å få med oss det meste av øya? Har noen tips til gode fotturer? Vi skal være på Naxos i 14 dager og bo i Naxos by😊

kaka

Det er ikke vanskelig å anbefale fine fotturer på Naxos, men jeg er usikker på hvordan det er i juli-varmen.
Etter inspirasjon fra MAFi`s tråd, vandringer på Naxos : http://hellasforum.net/index.php?topic=5428.0 ,
kom jeg meg rundt med den kjekke lille veildederen: "walking in the Greek Islands, - Naxos...", av Chr. Ucke Dieter Graf.

Det ble noen turer med lokalbussen, og deretter vandringer etter beskrivelse og kart i boka, mellom landsbyene.
http://hellasforum.net/index.php?topic=5566.72
Anbefales på det varmeste (men kanskje ikke i den varmeste tiden  ;)  )

For meg, var de fine turmulighetene det som tiltalte meg mest med øya, men midt på sommeren ville jeg nok kunnet nyte noen strandtimer også  8)

God ferie til dere!
KariK

Hut

Tusen takk for gode turtips Kaka😀De skal med i planleggingen av turen. Under to måneder til vi reiser nå, gleder meg😀

Yutao

Naxos er kjent for blandt annet sine strender og det ikke uten grunn ;)

Vil anbefale en tur til Mikri Vigla, en fantastisk strand, et lite stykke utenfor Naxos by. Tar ca 15-20 min med buss dit, men foreslår at dere leier en scooter/bil/sykkel og kjøre dit selv. Det er en liten, fantastisk strand som ligger i en bukt. Vannet er herlig og det er lite vind og det ligger en sjappe hvor du kan kjøpe forfriskninger.

Å leie fremkomstmiddel (bil) er et must etter min mening, da det er nydelig natur på Naxos, som du får nyte i eget tempo. Man skal kunne kjøre rundt øya på en dag ca, hvertfall få sett de "viktige" stedene. Jeg kjørte fra Naxos by til Moutsana og videre sør helt til Panormos, noe som det er lite vits i da det er veldig lite å se der. Midt på øya og nordover er nok det beste.

Et par landsbyer jeg vil anbefale å se er Apeiranthos, en sjarmerende liten by 600 m.o.h,

Også "må" dere dra til restauranten i Glinado kalt "Halaros". Det er er gammelt tårn, omgjort til restaurant. Hvor de har herlig mat, kjempegod lokal vin, og dere kan sitte på taket og nyte utsikten over Naxos by og solnedgangen.


streamer

Når det gjelder turen fra Moutsuna til Panormos så er jeg vel ikke helt enig med deg Yutao. Massevis av små badeviker en kan ha for seg selv. Og Panormosstranden er noe helt for seg selv og elsket av grekerne. Det at den ligger litt avsides til gjør jo at den ikke er overbefolket og en slipper også å vasse lange strekninger før en kan legge på svøm. Og helt klart mye renere vann en strendene rundt Chora. Kan absolutt anbefales

Yutao

Jo det er helt klart. Panormos stranden var nydelig, også psili ammos bukta. Jeg syntes turen var fin og det lille som var der hadde en viss sjarm. Men det er litt langt å kjøre for litt strand, etter min mening

Greece-Traveller

Panormos har også et akropolis, og jeg er ellers også enig i det Streamer sier. Etter min mening er det også feil å beskrive Mikri Vigla som et sted med lite vind - det er faktisk selve paradiset for de som driver med kitesurfing og windsurfing. Det kan være at du har vært på den andre siden av klippen, som kalles Virgin Beach.





Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Greece-Traveller

For litt mer svar til Hut:

Hva slags interesser har dere ? Hva ønsker dere å se og å gjøre ?
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Hut

Vi er glad i gå fotturer og vakker natur. Er også glad i å være en del på stranda også og er ellers ganske så historieintresserte. Er også veldig glad i små koselige landsbyer. Vi har valgt å bo i Naxos by da vi liker at det er  folkeliv og en del tavernaer å velge mellom på kveldene😀

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...